בית שערים
התחדשות ויצירה יהודית אחרי חורבן בית המקדש



ט' באב מסמל את חורבנו של בית המקדש ונהוג לראות בו יום אבל לאומי על האסונות שפקדו את עם ישראל. אך חורבנו של בית המקדש מציין גם את התמורות והשינויים שעברו על העם היהודי ועל התחדשותה והתמודדותה של היהדות עם מציאות משתנה. טיול לבית שערים הוא הזדמנות מצוינת ללמוד על התמורות והשינויים שעבר העולם היהודי וגם ללמד את הילדים שהחורבן בעצם לא היה סוף פסוק ושבעצם כל סוף הוא התחלה של משהו אחר ובכלל מערות זה כבר רעיון טוב לטיול ביום קיץ לוהט.

בבית שערים השוכנת בגליל התחתון התקיים יישוב יהודי חשוב בתקופת בית שני המשנה והתלמוד כאשר שיא פריחת היישוב הייתה בין מאה ה-2 וה-4 לספירה, זמן פועלה של הסנהדרין בראשותו של רבי יהודה הנשיא.

ימי כהונתו של רבי יהודה הנשיא (220-175 לספירה לערך) היוו את תקופת הזוהר של עם ישראל בארץ ישראל. רבי יהודה הנשיא היה המנהיג הרוחני והפוליטי של היישוב בארץ ישראל. הוא ניחן בשילוב ייחודי של מעלות - הוא היה גדול בתורה, ומנהיג בעל עוצמה ונודע בענוותו, על אף כל כישוריו ועושרו. ימי כהונתו כנשיא היו ימי עדנה ליהודים בארץ ישראל; הוא היה מדינאי מעולה וכל מהלך שנקט העיד על שיקול דעת ועל יוזמה. הוא תמך בשלטונות הרומיים, ואלה מצדם חיזקו את מעמדו - היהודים, משראו את מעמדו בקרב השלטונות קיבלו על עצמם את הנהגתו.

המפעל הגדול והחשוב של רבי יהודה הנשיא היה איסוף ועריכה של המשנה, הספר השני בחשיבותו לתורה ביהדות אשר השפיעה על כל ההיסטוריה היהודית מימיו ועד ימינו, כאלף ושמונה מאות שנה. המשנה שימשה בסיס לשני התלמודים – הירושלמי והבבלי, וההלכות הכלולות בה מצויות ביסוד ההלכה היהודית לתחומיה עד היום. לפיכך, המשנה היא זו שעיצבה ומעצבת עד ימינו את דפוסי החיים היהודיים. המטרה העיקרית של רבי הייתה לגשר בין הוראות קדומות לבין נסיבות הזמנים המשתנים - כלומר, להתאים בין ההלכה למציאות.

אתם מוזמנים לדון עם הילדים על ההבדל בין ההנהגה של רבי ושל הסנהדרין בימיו לעומת השלטון בימים שלפני ימי המרד : איזה שלטון לדעתם עדיף? מה מפסידים ומה מרוויחים בכל אחת מהדרכים ? מה היה חשוב למורדים ומה היה חשוב לרבי? מצורפים כמה דוגמאות לחוקים שחוקקו רבי וחכמים בימיו, אתם יכולים לחשוב ביחד האם הם טובים או רעים לעם ישראל? מה מטרתם ? איזה מנהיג היו רוצים שיהיה היום לעם ישראל? מה צריך להיות הכי חשוב למנהיג ? ועוד כיד הדמיון הטובה עליכם.

ועוד משהו נחמד, כתב חידה על רבי. אתם מוזמנים להשתמש בו לפני, במהלך או בסיום הביקור.
תמיד מומלץ להציע קרטיב לפותרים נכונה:

בשנת 140 לספירה הוא נולד למשפחת נשיאים
את חייו בילה בגליל בין ציפורי לבית שערים
הוא חי ופעל בדור שאחרי מרד בר כוכבא וגזירות השמד של הרומאים
והשכיל להעיז ולהכניס לתרבות היהודית כמה שינויים
תפקידו כנשיא כלל גם את התחום הדתי-הרוחני וגם את התחום המדיני
גם כלפי יהודי הארץ והתפוצות וגם כלפי שלטונות רומי
קבע תקנות רבות שנועדו להסדיר את חיי היישוב היהודי
בכל תחומי החיים, ובהם התחום הדתי, המדיני והכלכלי.
הוא אסף, בחר וקיבץ מאות מדרשים והלכות
ולמעשה קבע את התבנית לתורת ישראל בכל הדורות.
הוא קבע הלכות, הסמיך רבנים, וניהל כלכלה
והיה האחרון שעשה זאת בעברית של שפת התורה
הוא קבע נוסח כתיבה אחיד שיהיה קל לשינון וזכירה
ומפעלו הגדול, השני בים ההלכה הוא ______
 

האתר פועל בתמיכתן של הקרן הקיימת לישראל, הסוכנות היהודית לארץ ישראל, ההסתדרות הציונית העולמית ומשרד המדע התרבות והספורט - עזבונות
צרו קשר | פייסבוק | אתר התנועה